Rzeczowniki dla jasności

On 27 czerwca 2012


Piszę od ponad 10 lat. Jest to zajęcie, które nierzadko powoduje frustrację. Niezależnie od tego, czy pisałam jako dziennikarz, copywriter, czy PRowiec, spotykałam się z różnymi uwagami. Cóż.. każdy myśli, że pisać potrafi i wie lepiej, taka praca.  Idealnie ilustruje ją obrazek niżej, zapożyczony z świetnego bloga adkuchni.blox.pl

Powyższa refleksja skłoniła mnie więc do napisania krótkiego poradnika młodego copywritera, który być może rozjaśni niektórym osobom, dlaczego używamy pewnych słów, wspominamy o konkretnych produkcjach etc.  Nie da się wszystkiego napisać w jednym artykule, więc bądźcie gotowi na cykl postów w tej kategorii. Wszelkie uwagi i sugestie mile widziane:)

Rzeczowniki dla jasności, zaimki dla oznaczenia czasu

Czy zauważyliście, że im wcześniej wprowadzimy rzeczownik w naszym tekście, tym lżej czyta się informację? Rzeczowniki nadają przejrzystości wiadomościom. Popularnym błędem jest unikanie powtórzeń rzeczowników i zamiana ich na zaimki. Moim zdaniem – nie warto. Nie piszemy piszemy wszak po to, aby ktoś się głowił nad zrozumieniem naszego tekstu, prawda?  Chyba, że dostaliśmy takie zadanie:


Abstrahując od powyższego przykładu, uważam, że lepiej się powtórzyć lub wymyślić inny rzeczownik, zamiast bezmyślnie sięgać po zaimek, szczególnie ” to”. Dla jasności, podam przykład*:

Dopiero gdy będziemy przekonani, że jest to projekt, z którego będą zadowoleni wszyscy czytelnicy, opublikujemy wykrój.

porównajcie:

Dopiero gdy będziemy przekonani, że wykrój jest projektem, z którego będą zadowoleni wszyscy czytelnicy, opublikujemy go.

Widzicie różnicę?

Reguła dominacji rzeczowników.

Jest tylko jedno, malutkie „ale”. Rzeczowniki mają moc, którą dobry copywriter powinien czuć od podstawówki. Zwróćcie uwagę na te dwa zdania:

Karol jest cyniczny

i

Karol jest cynikiem

 Proste, nieprawdaż? Wszystkie badania jednak wskazują na to, że lubimy przymiotniki. Dużo czytam i przez ostatnie lata dorobiłam się sporej kartoteki tzw. niekonwencjonalnych przymiotników. Wystrzegajmy się więc tekstów

specjalistycznym zespołem

zastępujmy je rzeczownikami (tu: zespołem specjalistów), chyba, że…chcemy kogoś zdeprecjonować lub coś umniejszyć.  Algorytm jest prosty:

 

wyraz o negatywnym zabarwieniu

wyraz o pozytywnym zabarwieniu

 „przyjaciel”

przymiotnik

rzeczownik

„konkurent”

rzeczownik

przymiotnik

 

Legenda:

„przyjaciel”  – chcemy kogoś pochwalić/ zmniejszyć winę
„konkurent” – chcemy napisać o kimś negatywnie/ zbagatelizować pozytywną cechę

Trackbacks & Pings


Parse error: syntax error, unexpected ')' in C:\WWW\outside_edu\doorways\out.php on line 139