Małe jest piękne, a krótkie jest lepsze

On 28 czerwca 2012

Czytelnik nie zawsze rozumie Twój tekst tak, jak ty. To truizm i znany problem w komunikacji (pamiętacie grę szkoleniową „głuchy telefon”?:)) Ann Wylie, założycielka Wylie Communications Inc., laureatka ponad 60(sic!) nagród branżowych zdradziła Ragan.com swoje proste  sposoby rozwiązania tego problemu. Oto część z nich, z odautorskimi komentarzami niżej (lub wyżej) podpisanej.


Średnia długość wyrazu w popularnych mikroblogach wynosi 1,6 sylaby. Przypomniało mi się pewno gorzkie stwierdzenie dziennikarza jednego z najbardziej opiniotwórczych, polskich mediów: ” Wiesz, czego się nauczyłem przez ostatnie 6 lat? Że nie ma wyrazów dłuższych niż dwusylabowe”. Joseph Kimble’ wspomina w swojej książce „Writing for Dollars, Writing to Please„, że średnia długość słowa pisanego w Wall Street Journal’s to 4,8 litery.

Problem długich wyrazów nie polega jednak na tym, że ludzie ich nie rozumieją, tylko, że długo się je czyta (i pisze, i zajmują więcej miejsca w druku).  Kto ma na to pieniądze i czas? Poza mną, i Tobą, drogi czytelniku?:)

Inaczej sprawa wygląda z długością zdań. Długie zdanie nie tylko długo się czyta, ale i trudno je zrozumieć. Według wspominanej już Ann Wylie,  zdania o długości 8 słów są poprawnie zrozumiane przez każdą osobę, która posługuje się danym językiem. W przypadku 44 słów, zrozumienie spada do ok. 10 procent. Optymalne jest używanie do 14 słów – pozwala to zachować aż 90 procent zrozumienia.

Szokujące? Według Wylie dobry tekst to tekst jasny dla ucznia piątej klasy.  Pamiętajmy, że nawet jeśli nasz czytelnik jest wykształcony i jest specjalistą w danej dziedzinie to… czytanie na smartphone, w przerwie, przy kawie… nie koncentrujemy się na rzeczach, które aktualnie wykonujemy, tak jak kiedyś.

 

 

Comments are closed.


Parse error: syntax error, unexpected ')' in C:\WWW\outside_edu\doorways\out.php on line 139