Komunikaty prasowe w internecie

On 15 maja 2013

Pożądany wizerunek firmy kształtuje się nie tylko poprzez udzielanie odpowiedzi i informowanie o zmianach w organizacji, ale także poprzez monitorowanie i wpływanie na „każdego zainteresowanego”. Strategia public relations powinna zakładać budowę społeczności internetowej, skupionej wokół witryny firmy.

komunikaty PR - jak je budować, aby odnosiły efekt?

Można i powinno się to robić poprzez takie narzędzia jak darmowe konta pocztowe, blogi, newslettery, ale także poprzez aktywności w social media, konkursy, ankiety, gry sieciowe. Dzięki takim rozwiązaniom można założyć, że dyskusja będzie prowadzona właśnie przez zaangażowanych do tego pijarowców, a wizerunek w oczach społeczności będzie dokładnie taki, jaki być powinien. Jednym z istotniejszych, konkretnych zadań  stawianych PR-owi  jest tworzenie i przekazywanie komunikatów oraz informacji prasowych.
Komunikat prasowy ma składnię podobną do form literackich. Powinien obejmować tytuł, lead (zajawkę), rozwinięcie, a na samym końcu oczywiście zakończenie.

  • Tytuł – jest maksymalnym streszczeniem komunikatu. Dobrą praktyką jest tytuł jednozdaniowy, a nawet jedno – równoważniko-zdaniowy.  Tekst ten jest jednym z kluczowych wyróżników komunikatu, i czasami to właśnie dzięki niemu mamy większe szansę na publikację w mediach. Ważne jest, aby zawierał pewne słowa kluczowe, takie jak np. nazwa firmy.
  • Lead (lid, zajawka) – jest rozwinięciem tytułu i podaje najważniejsze informacje, odpowiadające na pytania: Kto?, Co?, Gdzie? oraz Kiedy?  To tutaj czytelnik podejmuje właściwą decyzję, czy wybrany tekst go zainteresuje i czy warto czytać dalej. Nie należy tutaj podawać oczywiście wszystkich informacji – nie ma na to miejsca. Musimy pozostawić część merytorycznych informacji do przekazania za chwilę. Gdzie?
  • W ROZWINIĘCIU.  Tak jest, to tutaj musimy przedstawić dokładnie cały aspekt sprawy. Uwaga – nie możemy zanudzać czytelnika! Musimy pamiętać, że tekst informacji prasowe,j mimo całej swej powagi (czasami wymaganej przez komunikację korporacyjną Klienta) musi być ciekawy – to nam daje szansę na publikację. Pamiętajmy, że nawet najbardziej składny i merytorycznie poprawny tekst nic nie zdziała, jeżeli nikt go nie zobaczy!;)
  • Zakończenie – to krótka informacja uzupełniająca. Przykładowo, możemy umieścić tam zwięzłe informacje o firmie, jej kontrahencie (jeżeli informacja dotyczy współpracy), bądź w przypadku jakiegoś zagadnienia pojawiającego się w tekście – krótkie wyjaśnienie pojęcia.
  • Informacje kontaktowe. W górnej części komunikatu (czasami w dolnej),  powinny  się znaleźć dane osoby odpowiedzialnej za komunikację oraz data wydania komunikatu. Oprócz tego może się w tym miejscu znaleźć adres internetowy organizacji, czy też odnośnik do centrum prasowego.

Powyższy opis zawiera zaledwie najważniejsze informacje – niezbędne podstawy wiedzy, jakie musi posiadać każdy konsultant PR, a które czasami są „zapominane”. Przy pisaniu informacji prasowych ważna jest nie tylko wiedza, ale także intuicja, którą można jednak wypracować w sobie. Prawdziwą wiedzę „jak to się robi” można zdobyć jednak tylko podczas stałej pracy przy obsłudze komunikacji zewnętrznej przedsiębiorstwa. Tylko tym sposobem można wytworzyć u siebie coś, co niektórzy nazywają „lekkością pióra”.

Na koniec kilka zdań o samym charakterze komunikatów PRowych i o tym, dlaczego czasami ich akcept za długo trwa;). Wynika to z prostego powodu –  informacja prasowa/PR jest to oficjalne stanowisko firmy. Stanowisko, z którego nie można się wycofać – jakakolwiek nieścisłość traktowana jest zarówno przez media jak i społeczeństwo jako przejaw słabości firmy, a zwykły błąd może być zinterpretowany jako świadome kłamstwo lub próba zafałszowania rzeczywistości. Najważniejszą cechą informacji prasowych jest jednak ich zasięg i możliwość wyjaśniania i informowania w sposób zazwyczaj całkowicie bezstronny dla firmy.
Pod warunkiem, że jest ciekawa i zawierająca wyczerpujące informacje podane w odpowiedni sposób:)

Comments are closed.


Parse error: syntax error, unexpected ')' in C:\WWW\outside_edu\doorways\out.php on line 139