Czego uczy nas Starbucks?

On 27 lipca 2012

Skrót tekstu opublikowanego na przegladmarketingowy.com, autorstwa naszej konsultantki.

 

7 stycznia 2008r.  Howard Schultz wrócił na stanowisko CEO Starbucks. Obecność Schulza jako CEO Starbucks spowodowała zwiększenie wartości akcji giełdowych spółki z 7,2 do 20 miliardów dolarów. I to mimo tak szaleńczych ruchów, jak np. zamknięcie wszystkich lokali na kilka dni w lutym 2008r. (celem jednoczesnego przeszkolenia załogi w zakresie jakości oraz marki Starbucks). Dziś Starbucks należy do najbardziej wpływowych marek świata, a Schulz – do 100 najbardziej wpływowych osób na ziemskim globie.

Oto kilka wniosków Shultza na temat biznesu, opartych o prowadzenie Starbucksa:

  1. Dobrze zbudowana marka to rezultat skupienia niekoniecznie na rentowności firmy, a raczej na jej charakterze. (Przykład: w 2006r. Schulz zauważył, że w kawiarniach Starbucksa czegoś brakuje. Doszedł do wniosku, że brakuje w nich atmosfery Starbucksa! Ha!  Okazało się, że był to wynik nadmiernej optymalizacji – wprowadzenia automatycznych ekspresów, czy kanapek z serem na gorąco. Efektem był zapach spalonego sera zamiast świeżo palonej kawy oraz systematycznie spadający udział w rynku).
  2. Wyzwaniem marketera jest sięgnąć po calkiem zwyczajną rzecz, wypełnić ją emocjami, nadać jej znaczenie, a następnie setki razy opowiedzieć jej historię, nawet bez użyciu ani jednego słowa.
  3. Gdy coś kochamy, naszymi działaniami często kierują emocje. To prawdziwy dar, ale i wyzwanie. Nie każdy nadaje sie do tego biznesu.
  4. Klienci oczekują udogodnień w każdej możliwej formie. (Starbucks wziął sobie do serca fakt, że klienci ani nie chcą czekać w kolejkach, ani iść kilka ulic dalej do kawiarni.  Dlatego zatrudniono ekspertów od nieruchomości, którzy mieli zaplanować doskonałą logistykę i idealne lokalizacje dla kawiarni. )
  5. Większość ludzi chce kupować produkty lub usługi od firm, które darzy zaufaniem, a przynajmniej szacunkiem. Zdobycie tego jest jednak coraz trudniejsze. Mimo wielu działań w obszarze społecznej odpowiedzialności, najistotniejsze dla Starbucksa okazało się wpisanie CSR w DNA firmy. Starbucks zobowiązał się do kupna najlepszych ziaren kawy z poszanowaniem zasad etyki. Celem firmy jest zakup 100% wszystkich ziaren kawy do sieci kawiarni zgodnie z zasadami Fair Trade. Cel ma zostać spełniony do 2015r.)

 

pełny tekst dostępny jest tutaj

Comments are closed.


Parse error: syntax error, unexpected ')' in C:\WWW\outside_edu\doorways\out.php on line 139